mandag 26. januar 2015

Mandag ja.........

Dagen i dag har ikke vært så veldig god, det startet allerede i går kveld med ei lita pie som spydde og satt på do i 3 timer, da såg jeg for meg alle mødres skrekk: SPYSJUKA!! og er det en som ikke treng den så er det no Thomas....men det gikk over etter 3 timer, og heldigvis fikk vi ei rolig natt men dagen i dag har vi tilbrakt mesteparten av dagen på rommet, fått vasket, skiftet på senger, og vasket noe klær, Thea var heldigvis flink så ho kom seg på badet...men uansett så vart det nesten full nedvask her, og slik det ser ut no så er det bare ho som fikk det, vi andre har ikke antydning engang, takk og lov for det...Så da spørs det om det var så lurt å drikke vann fra den dispenseren som også lager isbiter...vannet her smaker klor, så det holder vi oss egentlig langt unna, er vel noen kjemikalier der som ikke er bra for sarte norske mager tenker jeg. Men Thea synes det har vært så gøy med den dispenseren og ikke minst det å knaske isbiter...men det er det no slutt på ja..Ho har vært slapp i dag og hatt litt feber så vi har holdt ho unna alle dei andre ungene her sånn "just in case"...for selv om alle ungene som er her ikke er sjuke, men er her fordi søskene er det, var det like greit å bare ta det med ro, og holde ho unna for å unngå mest mulig smitte. Men alle har jo spurt etter ho, ho var savnet på lekerommet, for selv om språkbarrierer er der så leker ho veldig godt sammen med dei fleste, men det er vel Zaid som er den beste her da, en gutt fra england på 10 år som er helten, han er her fordi søsteren har en type kreft i magen, og vi ser det på han at han har tøffe dager han også, spesielt dei dagene søsteren er veldig mye på behandling og han er nødt til å være med, ho får både cellegift og stråling mens ho er her. Og nå i det siste har ho fått noen komplikasjoner som ikke er bra, og da har det vært turer innom Neumors og Wolfson også i tillegg, lange dager for en på 10 år som må vente på venterommet men vi håper legene klare å få orden på det ganske fort, men vi ser det gjør vondt for henne no....og det er ikke kjekt å se på...Og det er ikke så kjekt å se på Zaid som er mer stille enn for noen dager siden, for det er heller ikke så greit å være søsken når en kreft diagnose blir stilt for en i familien, er man da stor nok skjønner man en god del, men er man yngre og ser at mamma og pappa ikke er så veldig mye tilstede så kan det fort oppstå situasjoner som gjør det veldig sårt for den minste, og da er det så viktig å kunne forklare på en skikkelig og forståelig måte for dei minste om hvorfor det er slik, ta dei med i hva som skal skje og gi dei et innblikk i hvordan et liv på sjukehus vil være. Man er ikke på ferie, men man er der fordi broren eller søsteren skal få en god mulighet til å bli frisk. Den biten er ikke lett å forstå, og jeg er derfor sjeleglad for at vi kan være sammen her i USA, Thea vil få et innblikk i hvorfor vi gjør det, ho får se hva som broren må gjennom og ho syter ikke og klager på at vi må vente på dei forskjellige behandlings plassene. Det tror jeg vil hjelpe henne no når vi kommer hjem og må til Trondheim for cellegift, det vil nok da bli lettere for henne å forstå hvorfor vi må være borte i noen perioder...så får vi håpe det også går så bra som det skal slik at vi slipper å være borte så lenge i gangen..
Thomas har no kommet igang med ei ny uke med proton, ja vi sier kun proton her borte...alle spør hverandre, når skal dåkke på proton i dag da??...Ble en sen time på oss i dag, men det var no greit nok det, gikk faktisk ganske greit, men panikken kom nesten og tok meg når drosja ikke kom slik vi hadde avtalt, men den kom tilslutt og vi stemplet Thomas inn 1 min før tiden....phu..det gikk bra i dag også...og han ble heldigvis hentet nesten med engang, og siden Thea ikke var i form så var det bare jeg og Thomas som dro i dag, så da pakka jeg ned boka som jeg har begynt på, og om den noengang blir fullført er ikke godt å si, leser den på amerikansk og der må jeg fokusere veldig merker jeg..men den er ganske bra så får vel lest den ut tilslutt tenker jeg. Er faktisk greit å kunne lese på et annet språk, man leser faktisk ordene skikkelig og får med seg alt hva som står der da.....ikke som dei norske seriene som jeg leser og ja jeg gleder meg til å komme hjem og sette meg ned i godstolen og lese meg opp på dei også, så kanskje jeg skal lese hvert ord der også, har dei litt lenger da...og får med meg alt også hehe...
Vi kom oss ganske fort hjemover også i dag, og rakk middagen, ja som i dag besto av Taco, skal holde dere oppdatert no på middagene her, for USA er i hvertfall ikke matelskerenes land....men mengder kan dei, det er no i hvertfall sikkert.
I morgen er det atter en ny og litt lang dag, håper Thea er i bedre form for det skjer litt i morga med ny oppdatering her om hva som skjer i forhold til ombyggingen, så er det fysioterapi og litt tidligere time på proton. Så i morgen kommer timene til å fly fort....
 Ventetid, men også en liten pust i bakken for ho mor...
Stakkars lille Thea mi, er faktisk lenge siden ho har vært så pjusk som i dag...

Nå sier vi over og ut fra Jacksonville for i dag, ha en vakker dag alle sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar